Termostat

Pytania, porady i opinie.

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
ratus1
Posty: 256
Rejestracja: 15-09-2004 15:10
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: ratus1 » 19-12-2005 10:19

Dzięki bardzo za info. Chyba trudno bedzie taniej znaleźć, widziałem na allegro takie i kosztowały 130 plus koszt przesyłki wiec na jedno wychodzi
Pozdrawiam
Adam
AdaS
Alfa Romeo 156 2.0 TS nero fucco
wyprodukowana kwiecień 2000
168 tyś przejechane (S P R Z E D A N A :( )
Lancia Ypsilon 1.3 MJet 2006 45 tys. przejechane (sprzedana)
Lancia Musa 1.4 Platino 07 cud miód
Alfa Romeo Gulietta 1.4 2010 :)

Awatar użytkownika
janio
Posty: 688
Rejestracja: 30-08-2004 15:16
Lokalizacja: Ostrołęka
Kontaktowanie:

Postautor: janio » 20-12-2005 11:07

To, czy termostat działa (otwiera, zamyka) można sprawdzić w dużo prostszy sposób, trzeba dokładnie obserwować wskaźnik temperatury płynu chłodzącego. Po odpaleniu zimnego silnika trzeba zaobserwować wskazania wskaźnika, powinien on dojść do maksymalnego wychylenia (u mnie np. jest to około 1 mm powyżej 90 stopni), a następnie nieznacznie opaść, co jest informacją, że został otwarty duży obieg, a więc termostar działa.
janio
Czerwona 146 1,6 TS 2000 + Alfa Rosso 159 1,9 JTS 2006
"Bo wszystko może być dęte, a słowo musi być święte - obiecało się... chorowało się, umierało się - jest mus"

Awatar użytkownika
Maciej Loret
Posty: 6285
Rejestracja: 22-11-2004 12:03
Lokalizacja: Bydgoszcz, Zgorzelec
Kontaktowanie:

Postautor: Maciej Loret » 20-12-2005 11:35

janio pisze:To, czy termostat działa (otwiera, zamyka) można sprawdzić w dużo prostszy sposób, trzeba dokładnie obserwować wskaźnik temperatury płynu chłodzącego.


Właśnie nie bardzo. Zauważ, że wiele osób (w tym ja) zgłasza problem niedokładnego pokazywania temp. cieczy chłodzącej. Potwierdzone sprawdzeniem na examinerze. Ja dodam, że nie widzę również problemów z ogrzaniem wnętrza ani wysokiego spalania paliwa.

Awatar użytkownika
janio
Posty: 688
Rejestracja: 30-08-2004 15:16
Lokalizacja: Ostrołęka
Kontaktowanie:

Postautor: janio » 20-12-2005 11:54

Maciej Loret pisze:
janio pisze:To, czy termostat działa (otwiera, zamyka) można sprawdzić w dużo prostszy sposób, trzeba dokładnie obserwować wskaźnik temperatury płynu chłodzącego.


Właśnie nie bardzo. Zauważ, że wiele osób (w tym ja) zgłasza problem niedokładnego pokazywania temp. cieczy chłodzącej. Potwierdzone sprawdzeniem na examinerze. Ja dodam, że nie widzę również problemów z ogrzaniem wnętrza ani wysokiego spalania paliwa.
Macieju, zauważ, że napisałem tylko o sprawdzeniu, czy termostat się otwiera/zamyka tzn. dokładnie tego samego, co można sprawdzić "macając" przewody. Każdy termostat ma określoną temperaturę otwarcia oraz zamknięcia, ale tego nie da się sprawdzić, zarówno twoją metodą "na macanta", jak i moją "na oko" :D Kiedyś w szkole (prehistoria) sprawdzaliśmy temostaty przy pomocy menzurki z wodą, termometru oraz głębokościomierza.
janio
Czerwona 146 1,6 TS 2000 + Alfa Rosso 159 1,9 JTS 2006
"Bo wszystko może być dęte, a słowo musi być święte - obiecało się... chorowało się, umierało się - jest mus"

Awatar użytkownika
Maciej Loret
Posty: 6285
Rejestracja: 22-11-2004 12:03
Lokalizacja: Bydgoszcz, Zgorzelec
Kontaktowanie:

Postautor: Maciej Loret » 20-12-2005 11:57

janio pisze:Macieju, zauważ, że napisałem tylko o sprawdzeniu, czy termostat się otwiera/zamyka tzn. dokładnie tego samego, co można sprawdzić "macając" przewody.


OK, OK... Fucktycznie, troszkę sobie pofalandyzowałem ... :wink:

Awatar użytkownika
amargro
Posty: 1839
Rejestracja: 11-03-2005 15:15
Lokalizacja: Zielonka k/W-wy

Postautor: amargro » 21-12-2005 16:30

Bedboys pisze:Tak jak napisałem z tymi termostatami to jakaś psychoza na zimę nastaje ja też się ta to nabrałem i zmieniłem termostat (kiedyś) i nic nie dało


Bo pewnie wymieniłeś z dobrego na drugi dobry, a przyczyną są pewnie zafałszowane wskazania na zegarze - tzn. zaniżone w stosunku do rzeczywistej temperatury (trzebaby było dla pewności te wskazania porównać ze wskazaniami na egzaminerze).
O ile pamiętam to temp. wytłoczona na obudowie oryginalnego termostatu to 83 st.C (nie wiem tylko czy to temp., przy której termostat zaczyna się otwierać czy jest już w pełni otwarty).

Bedboys pisze:jedyne co odnosi skutek to zasłonięcie chłodnicy ( tak 2/3 powierzchni). Z zepsutym ( anawet bez) termostatem możesz jeździć ile chcesz nic sie nie stanie. Typowe objawy uszkodzonego termostatu to: słabe ogrzewanie, większe zurzycie paliwa


Tu się nie zgodzę - zasłanianie chłodnicy odnosi skutek przy padniętym termostacie - tzn. nie zamykającym się/ nie domykającym się, ale nie powinno być to rozwiązanie docelowe.
Układ chłodzenia zbudowany jest b. prosto ale jednocześnie przemyślnie i prawidłowo funkcjonujący termostat sam będzie regulował temp. silnika - na obecne potrzeby przy niskich temperaturach: jeśli silnik będzie za zimny to poprostu nie otworzy dużego układu chłodzenia i nie ma wtedy sensu zasłanianie chłodnicy bo w niej jest i tak tylko zimny płyn. Co innego jak termostat jest padnięty i się nie zamyka, wtedy duży układ chłodzenia jest cały czas otwarty i przysłonięcie chłodnicy rzeczywiście utrudnia jego wychładzanie.
A czy niedogrzanemu silnikowi nic się nie dzieje oprócz zwiększonego zużycia paliwa to też bym się nie zgodził - może na bieżąco trudno to rzeczywiście zauważyć ale na dłuższą metę... no bo przez analogię - niby czemu większość ludzi przestrzega aby nie katować Alfy na nierozgrzanym silniku :?:

Układ chłodzenia jak już napisałem jest przemyślany: załóżmy, że włączamy klimatyzację i włącza się wentylator chłodnicy w celu schłodzenia czynnika chłodzącego w skraplaczu (chłodnica klimy) - wentylator schładza jednocześnie chlodnicę układu chłodzącego (bo skraplacz i chłodnica są ustawione jedno za drugim) i jeśli schłodzi płyn chłodzący poniżej temp. zamykania termostatu to właśnie termostat zamyka duży układ dla utrzymania odpowiedniej temp. silnika a wentylator może nadal działać załączony przez centralkę klimy bez szkody dla temp. samego silnika - a więc b. ważne jest aby również z tego powodu termostat był sprawny :!:

Awatar użytkownika
robalgis
Posty: 808
Rejestracja: 24-08-2005 21:54
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: robalgis » 21-12-2005 17:27

Sprawdzilem dzisiaj ta slynna gruba rure i .... Przy temperaturze prawie 80 stopni byla dosc ciepla. Czyli zle, tak? Stalem na postoju dosc dlugo i nie chcialo przekroczyc 80 stopni (wentylator sie nie wlaczyl), czyli nie przeklamanie zegara. Przed zima bylo normalnie 80 stopni, w miescie ok 90. Mam padniety termostat, tak? Przy np 70 stopniach rura powinna byc leciutko ciepla lub calkowicie zimna? Dobrze przestudiowalem literature?
Pozdrawiam

Bartłomiej 'Robal'
AR 159 SW 1.9 16v JTD M-jet 2006
Fiat 126p 1988
Ducati Monster 695 2007
była:
AR 145 1.4 TS 1998 (2005-2010)

RIP IK@R #3437

Awatar użytkownika
amargro
Posty: 1839
Rejestracja: 11-03-2005 15:15
Lokalizacja: Zielonka k/W-wy

Postautor: amargro » 21-12-2005 20:39

robalgis pisze:Sprawdzilem dzisiaj ta slynna gruba rure i .... Przy temperaturze prawie 80 stopni byla dosc ciepla. Czyli zle, tak? Stalem na postoju dosc dlugo i nie chcialo przekroczyc 80 stopni (wentylator sie nie wlaczyl), czyli nie przeklamanie zegara. Przed zima bylo normalnie 80 stopni, w miescie ok 90. Mam padniety termostat, tak? Przy np 70 stopniach rura powinna byc leciutko ciepla lub calkowicie zimna? Dobrze przestudiowalem literature?


Jeśli do ok. 80 st. C (a można nawet przyjąć zakres 70-80) wskazywanych na zegarze rura w odległości kilkunastu centymetrów od termostatu jest zimna (bo przy samym termostacie poprzez stykanie się z gorącą obudową termostatu fragment rury może się ogrzać) to w zasadzie można przyjąć, że termostat jest OK. Rura nie powinna robić się ciepła wraz z nagrzewaniem silnika, a dopiero właśnie w pewnym momencie przy ok 70-80 st.C kiedy w termostacie otworzy się "zawór" przepuszczając płyn do chłodnicy.
Wentylator na I biegu załacza się przy temp. o ile pamiętam powyżej 90 st.C, więc przy obecnej temperaturze zewnętrznej, na biegu jałowym trzeba byłoby naprawdę długo czekać - sam kiedyś nie mogłem się doczekać (łatwiej to osiągnąć w garażu).

Bedboys
Posty: 2915
Rejestracja: 04-10-2004 19:01
Lokalizacja: Olsztyn
Kontaktowanie:

Postautor: Bedboys » 22-12-2005 11:01

Wszystko co piszesz Amargro jest jak najbardziej prawdziwe logiczne i poprawne, sam już nie wiem co o tym myśleć, przezwyczaiłem się do tego że wskazówka przekłamuje, ale pamiętam taką sytuację ( po wymianie termostatu) w tamtą zimę jechałem do Warszawy było ok -5, -7 st jak jechałem w tamtą stronę to wskazówka nie dochodziła nawet do pierwszej kreski w Warszawie zasłoniłem chłodnicę i wracając było już na pierwszej kresce a nawet ponad. Też jestem zdania że zasłanianie chłodnicy nic nie daje przy sprawnym termostacie ale jak to wytłumaczyć ?? Jak sprawdzałem na komputerze to chłodnica robi się ciepła gdy komp pokazał ok 80 st ( rura była wcześniej ciepła) więc termostat działa poprawnie
Pozdrawiam

Bedboys

Kiedyś :
AR 156 1,6 TS --- Srebrna ---Teraz : AR 166 JTD --- Blu Odissea ---

Czasem na trasie spotykam prawdziwych szaleńców...
Pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi...
Czasem naprawdę ciężko ich wyprzedzić...

Awatar użytkownika
amargro
Posty: 1839
Rejestracja: 11-03-2005 15:15
Lokalizacja: Zielonka k/W-wy

Postautor: amargro » 22-12-2005 15:04

Bedboys pisze:Wszystko co piszesz Amargro jest jak najbardziej prawdziwe logiczne i poprawne, sam już nie wiem co o tym myśleć, przezwyczaiłem się do tego że wskazówka przekłamuje, ale pamiętam taką sytuację ( po wymianie termostatu) w tamtą zimę jechałem do Warszawy było ok -5, -7 st jak jechałem w tamtą stronę to wskazówka nie dochodziła nawet do pierwszej kreski w Warszawie zasłoniłem chłodnicę i wracając było już na pierwszej kresce a nawet ponad. Też jestem zdania że zasłanianie chłodnicy nic nie daje przy sprawnym termostacie ale jak to wytłumaczyć ?? Jak sprawdzałem na komputerze to chłodnica robi się ciepła gdy komp pokazał ok 80 st ( rura była wcześniej ciepła) więc termostat działa poprawnie


Skoro termostat jest na 100% sprawny (sam kiedyś w celach doświadczalnych sprawdzałem stary termostat "gotując" go w garnku i spawdzałem termometrem kiedy zacznie się otwierać - rozpoczął się otwierać trochę poniżej 80 st.C, na obudowie wytłoczone 83, a pełne otwarcie osiągnął po następnych chyba kilkunastu stopniach - więc zapewne też był dobry, ale że już wtedy byłem po wymianie na nowy to go nie zakładałem spowrotem), to mam jeszcze jedną teorię, że poprzez pęd powietrza w znaczącym stopniu chłodzona jest nie tylko chłodnica ale cała komora silnika a przez to sam silnik - ale to już takie gdybanie, bo w zasadzie nie powinno to mieć wpływu na temp. silnika, no chyba że powstają aż takie zawirowania powietrza.
A przy okazji - czy masz płytę pod silnikiem bo jej obecność przyszpiesza trochę rozgrzewanie silnika w zimie i może trochę zapobiega nadmiernemu wychładzaniu komory silnika :?:

Bedboys
Posty: 2915
Rejestracja: 04-10-2004 19:01
Lokalizacja: Olsztyn
Kontaktowanie:

Postautor: Bedboys » 22-12-2005 17:12

amargro pisze:Skoro termostat jest na 100%
Był nowy nie wiem czy sprawny ?? zachowywał sie tak samo jak ten przed wyminą
amargro pisze: to mam jeszcze jedną teorię, że poprzez pęd powietrza w znaczącym stopniu chłodzona jest nie tylko chłodnica ale cała komora silnika a przez to sam silnik - ale to już takie gdybanie, bo w zasadzie nie powinno to mieć wpływu na temp. silnika, no chyba że powstają aż takie zawirowania powietrza.

Każda teoria jest dobra jak się czegoś nie da wytłumaczyć
amargro pisze:A przy okazji - czy masz płytę pod silnikiem bo jej obecność przyszpiesza trochę rozgrzewanie silnika w zimie i może trochę zapobiega nadmiernemu wychładzaniu komory silnika :?:

No właśnie nie mam i pewnie to jest również jakaś przyczyna ale właśnie idę zakładać nowiutką płytę pod silnik :D
Pozdrawiam



Bedboys



Kiedyś :

AR 156 1,6 TS --- Srebrna ---Teraz : AR 166 JTD --- Blu Odissea ---



Czasem na trasie spotykam prawdziwych szaleńców...

Pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi...

Czasem naprawdę ciężko ich wyprzedzić...

Awatar użytkownika
Maciej Loret
Posty: 6285
Rejestracja: 22-11-2004 12:03
Lokalizacja: Bydgoszcz, Zgorzelec
Kontaktowanie:

Postautor: Maciej Loret » 22-12-2005 18:34

Bedboys pisze:
amargro pisze: to mam jeszcze jedną teorię, że poprzez pęd powietrza w znaczącym stopniu chłodzona jest nie tylko chłodnica ale cała komora silnika a przez to sam silnik - ale to już takie gdybanie, bo w zasadzie nie powinno to mieć wpływu na temp. silnika, no chyba że powstają aż takie zawirowania powietrza.

Każda teoria jest dobra jak się czegoś nie da wytłumaczyć


Ja już kiedyś o tym pisałem.
Normalna jazda w trasie (no, trochę szybsza niż dozwolona) - temp. na wskaźniku około 65-70 stopni Celsjusza. Wystarczy jednak wjechać do większego miasta (światła, korki), by po 2-3 miutach wskazówka wędrowała na 80, a nawet 90 stopni Celsjusza. Miasto się kończy, przyspieszam i po paru minutach temp. wraca do normy, tj. 65-70 stopni.
Może to ta teoria amargro?

Awatar użytkownika
marcin_145
Posty: 2210
Rejestracja: 28-08-2004 12:26
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Postautor: marcin_145 » 22-12-2005 22:27

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Obrazek
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

pozdrawiam
Kiedyś:
Alfa Romeo 145 Junior 1,4 TS - 3 lata razem
http://img18.imageshack.us/my.php?image=p73100545ch.jpg
Teraz:
AR 156 SW 1,9 JTD 2001 124 kkm na karku :)
http://img61.imageshack.us/my.php?image=p1010055rn8.jpg

Awatar użytkownika
amargro
Posty: 1839
Rejestracja: 11-03-2005 15:15
Lokalizacja: Zielonka k/W-wy

Postautor: amargro » 22-12-2005 23:12

marcin_145 pisze::mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Obrazek
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Żebyś nie był odosobniony w swojej radości to powiem Ci, że ja też tak mam - wskazóweczka dokładniutko na środeczku skali :D :D :D ... tylko z małą różnicą, że u mnie zegar wyskalowany jest 40, 80, 120 st. C, ale różnicę z czego to wynika opisałem już w innym poście.

Awatar użytkownika
lukpcn
Posty: 801
Rejestracja: 22-06-2005 23:22
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontaktowanie:

Postautor: lukpcn » 22-12-2005 23:37

marcin_145 pisze::mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Obrazek
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

pozdrawiam


Gdyby nie taki duży przebieg to bym pomyślał ze robiłeś zdjęcie w mojej 8)
Jest: Mazda 6 2.0 147KM :)
Była: 145 1.4 TS 16V Blue Cosmo :)
Muzyka Royalty Free: www . RoyaltyFreeHeaven . com

Awatar użytkownika
amargro
Posty: 1839
Rejestracja: 11-03-2005 15:15
Lokalizacja: Zielonka k/W-wy

Postautor: amargro » 23-12-2005 10:00

lukpcn pisze:Gdyby nie taki duży przebieg


Jeżdząc na gazie (z którym już chyba miałeś problemy) nie wiadomo czy nawet takiego (i to niby ma być duży :?: ) przebiegu doczekasz - poczytaj:
http://forum.gazeta.pl/forum/72,2.html? ... w=33891557

P.S. Osobiście zaczynam mieć coraz gorsze zdanie (ale jeszcze nie wrogie :D ) o: gazownikach (o ile mogę mieć jeszcze gorsze), instalacjach, samym gazie, jego cenie i ekonomice zasilania alternatywnego.

Awatar użytkownika
robalgis
Posty: 808
Rejestracja: 24-08-2005 21:54
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: robalgis » 23-12-2005 15:02

robalgis pisze:Sprawdzilem dzisiaj ta slynna gruba rure i .... Przy temperaturze prawie 80 stopni byla dosc ciepla. Czyli zle, tak? Stalem na postoju dosc dlugo i nie chcialo przekroczyc 80 stopni (wentylator sie nie wlaczyl), czyli nie przeklamanie zegara. Przed zima bylo normalnie 80 stopni, w miescie ok 90. Mam padniety termostat, tak? Przy np 70 stopniach rura powinna byc leciutko ciepla lub calkowicie zimna? Dobrze przestudiowalem literature?


Sprawdzilem, przy 60-70 stopni 'slynna gruba rura' zimniutenka. Czyli termostat jest ok!? :D Roznice we wskazniach w stosunku do okresu letniego zwalam na roznice temperatur na zewnatrz i tyle.
Pozdrawiam

Bartłomiej 'Robal'
AR 159 SW 1.9 16v JTD M-jet 2006
Fiat 126p 1988
Ducati Monster 695 2007
była:
AR 145 1.4 TS 1998 (2005-2010)

RIP IK@R #3437

Bedboys
Posty: 2915
Rejestracja: 04-10-2004 19:01
Lokalizacja: Olsztyn
Kontaktowanie:

Postautor: Bedboys » 23-12-2005 20:19

amargro pisze:P.S. Osobiście zaczynam mieć coraz gorsze zdanie (ale jeszcze nie wrogie :D ) o: gazownikach (o ile mogę mieć jeszcze gorsze), instalacjach, samym gazie, jego cenie i ekonomice zasilania alternatywnego.


Niestety ale poraz kolejny Amargro ma rację i pisze to ja który na co dzień jeździ na gazie, problemów niby nie ma ale .... no właśnie te "ale" jest.
Pozdrawiam



Bedboys



Kiedyś :

AR 156 1,6 TS --- Srebrna ---Teraz : AR 166 JTD --- Blu Odissea ---



Czasem na trasie spotykam prawdziwych szaleńców...

Pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi...

Czasem naprawdę ciężko ich wyprzedzić...

Awatar użytkownika
ratus1
Posty: 256
Rejestracja: 15-09-2004 15:10
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: ratus1 » 30-12-2005 00:27

Witam,
Wymieniłem dzisiaj termostat w aucie, wcześniej rozgrzewał sie do 60oC przez ok 10 km, teraz po chwili 90 potem temp. spada(otwiera sie duzy obieg) i znowu do 90, wcześniej tylko w lato w korku w mieście wskazówka do 90 teraz jest ok na stałe:)...
ale na zimno dusi...:)
AdaS

Alfa Romeo 156 2.0 TS nero fucco

wyprodukowana kwiecień 2000

168 tyś przejechane (S P R Z E D A N A :( )

Lancia Ypsilon 1.3 MJet 2006 45 tys. przejechane (sprzedana)

Lancia Musa 1.4 Platino 07 cud miód

Alfa Romeo Gulietta 1.4 2010 :)

Awatar użytkownika
Maciej Loret
Posty: 6285
Rejestracja: 22-11-2004 12:03
Lokalizacja: Bydgoszcz, Zgorzelec
Kontaktowanie:

Postautor: Maciej Loret » 30-12-2005 00:35

ratus1 pisze:Wymieniłem dzisiaj termostat


1. Jakiej firmy?
2. Gdzie kupiłeś?
3. Za ile?


Wróć do „Porozmawiajmy o Alfie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości